شمارشگرد شهریور 93 - پروفسور بالتازار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  .Prophet Muhammad: Seek knowledge even though it is in China.                                                                                                         Prophet Muhammad: Men from the land of Persia will attain scientific knowledge even if it is as far as the Pleiades 

پروفسور بالتازار
درباره وبلاگ

به نام خدا سلام اینجا قراره یک وبلاگ با رویکرد علمی و البته نه علمی خشک بلکه همراه کمی طنز (طنزی که به محتوی علمی اون ضربه نزنه) باشه. خودم رشته تحصیلیم شیمی هست و طبیعتاً بیشتر شیمی می‌نویسم، اما به رشته‌های دیگه هم طبق علاقه و دانشم خواهم پرداخت. یه وقت مطالب رشته‌های دیگه بیشتر شد ایراد نگیردا :دی
آمار وبلاگ

بازدید امروز:5
بازدید دیروز:3
کل بازدیدها:64127

به نام خدا

سلام

در ادامه مطلب بورت باید جزئیات کار کردن با این ابزار رو به شما توضیح بدم.

خب برای استفاده از بورت باید نحوه در دست گرفت اون رو هم یاد بگیریم. این مسئله ی به ظاهر بی اهمیت، می تونه هم شما رو از خستگی در آزمایش نجات بده و هم دقت و سرعتتون که هر دو تای این ها تو خیلی از آزمایشات شیمی لازمه، بالا ببره.

بله حتی سرعت تو خیلی از آزمایشات مهمه. چون واکنش برخی مواد به صورتی هست که فرصت کمی برای استفاده بهتون می دن و شمای آزمایشگر باید از این کمترین فرصت استفاده لازم رو ببرید.

حالا به شکل زیر نگاه کنید

در شکل بالابه دست های آزمایشگر نگاه کنید.

همون طور که در شکل دیده میشه، آزمایشگر با دست چپ خود ابزار شیشه ای که نام اون ارلن هست، رو گرفته و با دست راست خودش بورت رو.

نکته: به نظر می رسه اون هایی که راست دست هستند، به این ترتیب این دو وسیله رو می گیرند. یکی از اون ها خود من هستم. من هم که یادم میاد بورت رو با دست چپ کنترل می کردم و ارلن رو با دست راست.

پس احتمالاً کسانی که چپ دست هستند، به صورت برعکس این کار رو می کنند. یعنی بورت رو با دست راستشون و ارلن رو با دست چپ می گیرند.

دوباره به شکل بالا دقت کنید. در واقع منظور از گرفتن بورت، همون طور که در شکل می بینید، گرفتن شیر اون و کنترل باز و بسته کردن اونه. وگرنه، همون طور که در پست قبل می بینید، بورت دارای یک پایه فلزی و یک گیره هست و لازم نیست، لوله ای شیشه ای به این درازی رو با دستتون نگه دارید.

فقط کافی که مثل شکل بالا با دو انگشت شصت و سبابه (یا هر انگشت دیگری که راحت تر هستید) این شیر رو باز و بسته کنید.

در واقع باید در حالت نیم باز اون رو کنترل کنید.

شما باید بتونید سرعت مناسبی رو برای ریزش قطرات مایع درون بورت، با نیم باز کردن شیر اون، به دست بیارید.

چون اگه سرعت کم باشه، هم وقت گیر می شه و هم اگه در آزمایش سرعت هم نیاز بود، به هدف نمی رسید.

دست دیگرتون هم که باید ارلن رو بگیره.

حرف از ارلن شد. حتماً با خودتون می گین این وسیله رو تو پست های قبلی درست معرفی نکردم. بله، قراره این رو در همین پست معرفی کنم. چون این دو وسیله (بورت و ارلن) یک زوج ابزار جدایی ناپذیر در آزمایشگاه هستند. البته ارلن می تونه مستقل باشه :دی

ولی وابستگی بورت به ارلن خیلی زیاده و بدون اون کمتر می تونه قدم از قدم برداره

داشتم می گفتم که ارلن رو با دست دیگرتون می گیرید. خود من از گردن ارلن، اون رو میگرفتم و هنگام ریختن قطرات مایع درون بورت، با حرکات چرخشی اون رو تکون می دادم تا اون قطرات با مایع درون ارلن خوب ترکیب و حل بشن.

برخی اوقات هم میتونیم اون رو روی زمین بذاریم و مثل شکل بالا از پایین اون بگیریم. اما باز هم دادن اون حرکات چرخشی به ارلن لازمه.

خب فکر می کنم دیگه خوب با کار کردن توسط بورت آشنا شدید.

در ادامه ارلن رو معرفی می کنم

ارلن مایر (به کسره الف و کسره لام و کسره ی ) به انگلیسی (Erlenmeyer flask). این ابزار هم رو می شه جزء ابزارهای حجم سنجی به حساب آورد. مثل اون ها درجه بندی داره.

به طور خلاصه به این وسیله ارلن هم می گن. برای همین من در بالاتر تنها از واژه ی ارلن استفاده کردم. اما اگر بخواهید علمی تر کامل تر اسمش رو بدونید بهش می گن ارلن مایر.

 شکل زیر نمای یک ارلن مایر رو نشون می ده


مثل ابزارهای دیگه روی این ابزار هم استاندارد مشخصه. دقتش که پنج درصد هست در سمت راست و کنار عدد 200 مشخصه. یک مربع سفید هم دیده می شه که نشون می ده این ابزار قابلیت حرارت دادن و تحمل شوک حرارتی البته تا حدودی رو داره

این ابزار، مثل ابزارهای دیگه، در حجم های مختلفی ساخته شد. در اینجا با ارلن مایری با حجم 250 میلی لیتر مواجه هستیم. اما حجم های بسیار کمتر و بسیار بیشتر هم از این ابزار ساخته شده.

درجه بندی این ابزار هم مثل بشر بوده و از پایین اون شروع می شه

خب دقتش هم با توجه به اون 5 درصد که می بینید، خیلی خوبه. یعنی تو این حجم 250 ممکنه 255 میلی لیتر حساب کنید یا 250 میلی لیتر

ولی نکته ای که هست اینه که این ابزار آنچنان به درد حجم سنجی دقیق نمی خوره، چون درجه بندی ریزتری روی اون وجود نداره.

فکر می کنم تا اینجا معرفی این ابزار هم بس باشه

انشالله در پست بعد با ابزارهای دیگه آشنا می شین


[ سه شنبه 93/6/18 ] [ 10:42 عصر ] [ نویسنده: پارسا زاهد ] [ نظرات () ]